Kontaktní údaje:

Adresa: Mateřská škola
               Kmochova 335
               280 02 Kolín II

Telefon: 321 723 435

E-mail: mskmochova@tiscali.cz
Sestavuji aktuální kalendář ...
Budova Budova Broučci Motýlci
PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ

Materiální vybavení školy

     Mateřská škola je vybavena velkým množstvím hraček a didaktických pomůcek, zásobníky jsou dále doplňovány a aktualizovány. Poškozené hračky jsou průběžně vyřazovány a nahrazovány novými, škola využívá k jejich nákupu nabídku renomovaných firem, je sledována jejich kvalita, bezpečnost a také didaktická přínosnost pro hru dětí. Některé hračky MŠ získala i od rodičů.
     Škola též disponuje rozsáhlou učitelskou i dětskou knihovnou, obě jsou neustále využívány, děti si knihy libovolně prohlížejí, využíváme je též k samostatnému vyhledávání obrázků dětmi k danému tématu (např. v encyklopediích, atlasech apod.) dětem je každý den čteno při odpočinku.
     Pedagožky průběžně dle potřeb využívají didaktickou techniku k obohacení nabídky vzdělávacích bloků - kazetové magnetofony, CD přehrávače,promítačku, televizi s videem, DVD přehrávač.
     Děti mají k dispozici 2 PC sestavy se spoustou didaktických her, opět doplňujících vzdělávací bloky - děti se u nich po krátké době střídají.
     Škola též denně využívá klavír- křídlo,či elektrický keyboard nejen k doprovodu zpěvu a tanečních her, ale i cvičení. Bohužel velikost křídla zbytečně ubírá cenné místo a i jeho vzhled ruší celkový dojem třídy. Hledáme možnost jeho výměny za menší pianino.
     K hudebním aktivitám dětí je k dispozici množství Orffových hraček, foukací harmoničky, bohatý notový materiál pro jejich doprovod a nácvik písní.
     Široká je nabídka výtvarného materiálu i materiálu pro dramatickou výchovu, v půdních prostorách skladujeme i nasbíraný přírodní materiál, textil a další rozličný materiál vhodný pro tvořivou práci s dětmi.
     Díky hospodárnému zacházení s rozpočtem od zřizovatele škola již několik let uzavírá své hospodaření s kladným hospodářským výsledkem, který je ukládán do rezervního fondu školy, to následně umožňuje efektivnější a promyšlenější investování do potřebných věcí, i estetičtější sjednocení daného prostoru.
     Letos o prázdninách škola čerpala z rezervního fondu 100 000 Kč na nový nábytek a koberce.
     Nutná je například další obnova podlahových krytin, nátěry oken, dveří. Zřizovatel uvažuje, že nátěry dveří by uskutečnil ještě letos o vánoční uzavírce.
     Po prázdninách byl nový vzhled vymalované školy s novými koberci ,dlažbou, linoleem a nábytkem velice kvitován dětmi i jejich rodiči.
     Na úpravě a výzdobě budovy školy se podílejí krom pedagožek i děti svými výtvarnými pracemi, vystavují se i společné práce rodičů a dětí ( např. ze soutěže Tvoří celá rodina). Bohužel situováním šaten do chodby místa k vystavování prací ubylo.

Co se během předchozích 3 let v MŠ změnilo k lepšímu

V budově:

  • vybudování nových sociálních zázemí pro obě třídy ( zvýšení počtu WC z původních 5-ti na 10, umyvadel ze 7-mi na 10, umístění malého sprchového koutu do umývárny I. třídy,tamtéž výměna plynové karmy za elektrický průtokový ohřívač, umístění bojleru z umývárny II. třídy do suterénu, nové rozvody vody, odpadů, nové obklady, dlažby, výměna topidel WAW v obou koupelnách za přímotopy,nové koupelnové bloky pro oddělené zavěšení ručníků
  • vybudování chybějícího WC s umyvadlem pro kuchařku
  • nová protiskluzová dlažba v kuchyni
  • výměna zastaralých plynových topidel WAW za nová
  • výměna nevyhovujících a zastaralých zářivek za nové
  • výměna zastaralých domácích telefonů za nové videotelefony
  • nová dlažba ve vstupním vestibulu místo popraskaného terasa
  • nové PVC ve II. třídě, na schodišti a v halách v přízemí a v I. patře
  • výměna prošlapaných koberců za nové kvalitní s antibakteriální úpravou
  • výměna nevyhovující nábytkové stěny v herně II. třídy za novou s mnoha úložnými prostorami lépe dostupnými dětem
  • nákup úložných skříněk do II. třídy
  • nákup šestihranných stolečků do obou tříd, ve II. třídě i židliček
  • 3 vestavěné skříně po nepoužívaných dveřích v II. třídě ( náhrada za neestetické police, kryté závěsem)
  • propojením ( zbouráním příčky ) bývalé centrální šatny s prostorem II. třídy došlo k jeho zvětšení
  • nové policové šatní skřínky
  • obstarání 2 repasovaných PC pro děti
  • nové hrací koutky ( kuchyňka v II. třídě, domeček a obchod v I. třídě)

Na zahradě

( část prací provedena za spolupráce s rodiči):
  • odstranění množství nevyhovujících a nebezpečných kovových průlezek
  • odstranění nebezpečné americké houpačky
  • místo nich umístění moderního a bezpečného multifunkčního herního prvku Flora 24 s pryžovou dopadovou plochou ( částečně financováno grantem TPCA)
  • odstraněný náletových a neudržovaných dřevin ( černé bezy, javor jasanolistý, hrušeň)
  • přemístění, oprava, nátěr a lepší situování stávajících herních prvků ( pružinových houpadel, vláčku)
  • generální oprava rozpadajícího se domečku, pokrytí střechy šindelem, nátěr
  • pokrytí nevzhledné dělící zde zakrývací sítí a její dekorace
  • náhrada neustále obnovovaného dřevěného lemování velkého pískoviště lemováním plastovým
  • oprava a přemístění venkovní tabule, vytvoření zákoutí pro zahrad. náčiní a nářadí
  • vybudování pergoly u nouzového východu z MŠ na zahradu ( financována grantem TPCA
  • pravidelná úprava skalky, rabat, živého plotu, v letních měsících květiny v nádobách

Co je třeba dále zlepšit, rekonstruovat v horizontu 3 let:

  • zajistit ve spolupráci se zřizovatelem dobudování prostor pro děti v 1. poschodí - přesunutí kuchyně do jiných prostor ( suterénu, podkroví) a zajištění tak potřebného prostoru pro děti k udržení kapacity školy ( do 31.8.2011)
  • vybudovat zázemí pro pedagogický personál ( ve spolupráci se zřizovatelem)
  • vybudovat uzamykatelnou kancelář pro vedoucí ŠJ ( ve spolupráci se zřizovatelem)
  • oprava schodiště u vstupu do budovy a nouzového východu
  • výměna dveří nouzového východu
  • nátěry stavebních prvků ( okna, dveře)
  • nátěry vrátek, vrat a plotu ( možno využít spolupráce s rodiči)
  • udržovací nátěry zahradního vybavení (ve spolupráci s rodiči)
  • výměna klavíru za pianino ( popř. prodej a koupě)
  • nákup nových židliček do I. třídy
  • výměna zastaralého nábytku v I. třídě za nový
  • nákup nových lehátek
  • výměna linolea v herně a třídě I. třídy
  • dendrologické posouzení a odborná úprava lípy na zahradě MŠ

Životospráva

     Dětem je poskytována v MŠ plnohodnotná a vyvážená strava, dle platných norem, je zachovávána vhodná skladba jídelníčku, dodržována správná technologie přípravy pokrmů a nápojů, děti mají ve třídách i při pobytu na zahradě dostatek tekutin,jejich včasné doplňování je sledováno. Mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly, děti nejsou do jídla nuceny. Rodiče jsou díky vystavenému jídelníčku informováni o pestrosti stravy. Bohužel reakce některých rodičů děti, které my k zdravé stravě motivujeme a vcelku se nám to i daří, od jídla naopak odrazují. Na třídní schůzce jsme v zájmu o správný vývoj jejich dětí požádali rodiče o spolupráci - pokud budou dětem jídelníček číst, tak ne s negativním komentářem, ale naopak, aby jim ho "záviděli".
     Denní rytmus a řád, vytvářející v dětech pocit jistoty a bezpečí je pravidelný, ale zároveň natolik flexibilní, aby umožňoval organizaci činností v průběhu dne přizpůsobit vzniklým potřebám a aktuální situaci.
     Děti mají dostatek pohybu venku i v budově MŠ, snažíme se respektovat individuální potřebu aktivity i odpočinku jednotlivých dětí. Pedagogové se též snaží být dětem v zdravém životním stylu příkladem (zdravé stravování, pitný režim, sport, turistika).

Psychosociální podmínky

     Klima mateřské školy, vytvářené rodinností prostředí,jednotou působení, vstřícností a zapáleností personálu, napomáhá k pocitu bezpečí,důvěry, jistoty a spokojenosti dětí i jejich rodičů. Pro děti nastupující do MŠ je připraven po dohodě se zákonnými zástupci dítěte jeho individuální adaptační režim.
     Vzdělávací nabídka školy je dětem tématicky blízká, přizpůsobená věkovým kategoriím, počítá s aktivní účastí dítěte, jeho samostatným rozhodováním,uvažováním.
     Vztahy mezi dětmi a jejich chování jsou bedlivě sledovány a děti jsou neformálně vedeny prosociálním směrem ( v rámci prevence šikany a sociálně patologických jevů), ve třídách jsou za vzájemné spolupráce s dětmi stanovena pravidla chování, děti si tak nenásilně uvědomují co je správné a co ne a proč.
     Příkladem dětem mohou být i přátelské vztahy mezi pedagogy a provozním personálem a jejich týmová spolupráce.

Organizace

     Denní řád jednotlivých tříd je dostatečně pružný, s možností průběžně reagovat na aktuální potřeby. Denně jsou zařazovány zdravotně preventivní pohybové aktivity ( motivovaná cvičení , pohybové hry k danému tématu, improvizovaný pohyb při hudbě, odpolední protažení s hudbou, klavírem atd.). I během her děti využívají step stupínky, gymbally, kroužky, žíněnky atd. vytvářejí si překážkové dráhy, samy si organizují cvičení. Učitelky jsou pak zvány jako diváci na taneční či sportovní vystoupení dětí.
     Děti II. třídy chodí pravidelně 1x týdně cvičit do tělocvičny ZŠ v Kmochově ulici,kde se převlékají do cvičebních úborů, využívají její prostor a vybavení sportovním nářadím a náčiním ke cvičení, které opět pedagožky směřují k danému týdennímu tématu. Občas jdou s nimi cvičit i děti I. třídy.
     Při spontánní hře, pokud to nějakým způsobem nenarušuje další činnosti dětí, je dětem umožněno hru dokončit, popřípadě v ní pokračovat, výsledky konstruktivních her mají možnost si děti vystavit na vyhrazená místa i ukázat rodičům.
     Pedagogové se dětem plně věnují, snaží se o to, aby děti u nich nalezly potřebné zázemí a měly pocit bezpečí i soukromí. Při vstupu dítěte do MŠ je mu nabídnut individuální adaptační režim v úzké spolupráci s rodiči, kteří své dítě znají. Do brzké adaptace dětí na MŠ je zapojen a zainteresován celý kolektiv včetně provozního personálu.
     Pedagogové usilují o to, aby poměr činností řízených i spontánních byl vyvážený, děti měly dostatek času pro spontánní hru, byly podporovány ve vlastní aktivitě, experimentování, měly možnost zúčastnit se činností individuelně, skupinově i frontálně. Je jim umožňována dle potřeby i možnost soukromí, relaxace - např. při brzkém ranním příchodu,citlivě se přistupuje k dětem uzavřenějším, nezvyklým na kolektiv dětí - pozvolna jsou do něj začleňovány, mají možnost samostatné hry.
     Ke spojování dětí dochází z provozních důvodu při ranním scházení ( do 8 hodin) a odpoledne od 15 hodin do rozchodu dětí. Protože škola je dvoutřídní a děti se dobře znají, nedělá jim spojování potíže, naopak přispívá k prohloubení vzájemných vztahů, ohleduplnosti starších dětí vůči mladším a ochotě jim pomoci. Z provozních důvodů ( rozpočtem byl povolen úvazek 3,5 pedagoga) - dochází k pravidelnému střídání pedagožek s celým úvazkem v obou třídách v třítýdenních cyklech - ranní, mezislužba, odpolední - podrobné rozpracování je v organizačním řádu. Děti tak všechny pedagožky znají a spojování jim nedělá potíže.

Řízení mateřské školy

     Povinnosti, pravomoci, úkoly a práva všech pracovníků jsou jasně stanoveny v Organizačním řádu školy.
     Řídící osobou vedoucí mateřskou školu i školní jídelnu je ředitelka školy. Jí podléhají všichni pracovníci školy Odpovídá za chod školy ve všech oblastech. Mimo jiné činnosti (rozhodování o rozpočtu školy a jeho účelném využití, přijímání a propouštění zaměstnanců, usměrňování koncepce vzdělávání na MŠ, plnění úkolů hygieny a BOZP, PO atd.) je náplní práce ředitelky v neposlední řadě i kontrolní a hospitační činnost. To znamená,že kontroluje celý chod školy, dále kontroluje kvalitu práce jednotlivých zaměstnanců, dodržování všech předpisů a směrnic a prostřednictvím hospitací kontroluje úroveň vzdělávání v jednotlivých třídách, soulad TVP se ŠVP PV i úroveň pedagogické práce jednotlivých učitelek.
     Informační systém uvnitř i vně mateřské školy funguje dobře i díky tomu, že MŠ je malá. Zaměstnanci jsou denně ve styku a to umožňuje průběžné informování, do řešení problematiky školy jsou přímo zainteresováni, vzniklé problémy je možno řešit okamžitě. Rodiče jsou informováni o dění v MŠ ústně i písemně na nástěnce školy, taktéž oni mají možnost se na chodu MŠ aktivně podílet. O individuální pomoci jednotlivých rodičů jsou formou poděkování na nástěnce školy informováni a tak i motivováni další rodiče. Ve vestibulu školy jsou pro ně umístěny týdenní vzdělávací programy jednotlivých tříd , školní řád, ŠVP PV a další dokumentace školy, některé informace jsou rodičům rozesílány e-mailem.
     V současnosti se pracuje na nových www stránkách školy, které by rodičům připojeným k internetu umožnily ještě kvalitnější informace o MŠ a jejích aktivitách, umožnily by jim např. stahování fotografií z různých akcí (původní stránky byly povšechné a nevyhovující, neumožňovaly pružnou reakci na nově vzniklé potřeby a informace a byly proto zrušeny).
     Pedagogický i provozní personál spolupracují týmově, mají možnost o vizáži a práci školy přemýšlet, analyticky ji hodnotit, vyvozovat závěry pro další zkvalitnění své vlastní práce i práce celé školy.

SOFTWARE SERVIS © 2010